Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Ja, ik geef toestemmingNee bedankt
Laat jouw schuiframen weer gemakkelijk open gaan!
8,5/10
Waar ben je naar opzoek
Webwinkelkeur
Winkelmandje

Montagehandleiding Schuifraamveren Klassiek

Montagehandleiding Schuifraamveren Klassiek

Het Klassieke schuifraamveren systeem wordt verborgen gemonteerd in de oude gewichtskasten waar vroeger de oude gewichten zaten. Na montage blijft het Schuifraamveren Klassiek systeem vrijwel onzichtbaar, met uitzondering van de authentieke schuifraam katrollen en raamtouwen na.

Om dit systeem te installeren, is aan weerszijden van het raam in de oude gewichtskast een ruimte van 30x30 mm vereist. De benodigde hoogte is afhankelijk van de gewenste schuifhoogte en de bestelde veren, dit leggen we in een ander blog bericht verder uit.

Elke set Schuifraamveren Klassiek bestaat uit de volgende onderdelen:

  • 2 schuifraam balansveren
  • 2 aluminium schuifgeleiders
  • 2 schuifgeleidingsblokjes
  • 4 M4x16mm bouten
  • 2 raamtouwen

Schuifraamraamkatrollen: verbeter de overdracht van het systeem

We bieden een ruime selectie van schuifraamkatrollen aan die je afzonderlijk kunt bij bestellen. Hoewel sommige mensen ervoor kiezen om de katrollen niet te vervangen, raden wij ten zeerste aan dit wel te doen. Nieuwe katrollen zijn voorzien van gelagerde wielen en kunnen zwaardere raamgewichten dragen. Oude katrollen zijn niet ontworpen voor de steeds verder toenemende gewichten van nieuwe ramen en kunnen de juiste werking van het systeem belemmeren.

Tochtwering: Essentieel voor Schuifraamrenovatie

Een cruciale stap bij het renoveren van je schuiframen is het aanbrengen van tochtwering. In onze online winkel bieden we verschillende plakprofielen aan die gemakkelijk door iedereen kunnen worden aangebracht. Het heeft weinig zin om alleen nieuw HR-glas te installeren als er geen aandacht wordt besteed aan de kieren van je schuifraam. Zorg er daarom altijd voor dat je tochtwering monteert voordat je doorgaat met de installatie van je nieuwe balansveren.

Voorbereidingen

Een goed begin is het halve werk. Het is belangrijk dat het systeem recht onder de katrol wordt gemonteerd. De meeste gewichtkasten zijn diep en deze moeten dan ook met een stuk hout worden uitgevuld zodat het systeem recht onder het katrol hangt. Met onderstaande afbeelding illustreren we wat we bedoelen. 

Stap 1: Monteer het katrol

Wanneer je hebt gekozen voor katrollen, monteer je deze als eerste. 

Stap 2: Monteer het touw

Met een normale schroef creëer je een haak in de touwgleuf op het schuivende raam. De luszijde van het koord komt om deze schroef heen te zitten. Boor de schroef niet te diep om schade aan het glas te voorkomen. De andere kant van het touw steek je door het katrol heen. 

Stap 3: Monteer de schuifblokken

Schroef het witte schuifgeleidingsblokje met de meegeleverde bouten aan het ijzeren lipje van de balansveer vast. Doe dit voor beide balansveren.

Stap 4: Monteer de schuifgeleiding

Monteer de schuifgeleiders recht onder het katrol in de gewichtkast. Hoe dichter bij het katrol, hoe korter de overdracht. Montage van de schuifgeleiders gaat met 1 schroef, het systeem houdt de geleiders verder op hun plaats.

Stap 5: Zet het schuifraam op hoogte

Plaats het raam terug in het kozijn en breng het op de gewenste schuifhoogte. Ondersteun het raam met bijvoorbeeld een stevig stuk hout of een stapel boeken om te voorkomen dat het zakt of naar beneden valt tijdens de verdere montage. Houd er rekening mee dat de schuifhoogte nooit hoger kan zijn dan de lengte van de veer. Bij een veer van 600 mm lengte, mag het raam niet hoger schuiven dan 580 mm, en bij een veer van 800 mm lengte mag het raam niet hoger schuiven dan 780 mm. 

Stap 6: Bepaal de positionering van het schuifblokje

Het schuifraam hebben we net op de juiste schuifhoogte gebracht, het witte blokje komt bij een open raam onder aan de schuifgeleiding uit. De schuifgeleiding is langer dan de veer die wel leveren. Op deze manier kun je altijd de maximale schuifhoogte van de veer gebruiken.

Stap 7: Knoop het touw vast

Je geeft een enkele knoop in het touw. Doe dit voot beide veren. Knip het touw nog niet af, de werking van het systeem moet eerst goed gecontroleerd worden.

Stap 8: Controleer de schuifhoogte

Het is belangrijk om na te kijken of te ruimte die er is tussen bovenkant witte blokje en onderkant schroef waarmee de schuifgeleiding vast zit langer is dan de schuifhoogte. Zie afbeelding.

Stap 9: Schroef veren vast

Schroef beide veren vast, zorg dat je de veer iets strak trekt, zodat er geen speling in het systeem zit.

Stap 10: Controleer de werking

Controleer de werking en pas zo nodig aan.

Stap 10: Knip de touwen

Knip de touwen af en monteer de achitraven. Zorg dat het systeem bereikbaar blijft, monteer de architraven dan ook met belegschroeven.

Terug naar overzicht